HUR GÖR DU DINA BILDER

NINO RAMSBY


HUR GÖR DU DINA BILDER NINO?

Nino svarar: Jo, så här...

...det är svårt att ge en generell beskrivning av hur jag jobbar fram verken eftersom de kommer till på så olika sätt varje gång, och jag vet egentligen inte om det spelar någon större roll, men jo, lite, eftersom jag ju själv är intresserad av material, konstruktioner och hantverk i sig och ständigt frågar folk hur de gått till väga. 


Jag använder olja akvarell och akryl blyerts, ibland renodlat men många av mina bilder blir till genom blandtekniker med fotografiet som utgångspunkt och blandas med målarmedier av olika slag. Varje bild kommer till på sitt eget sätt. Ibland tar jag kort på en av målningarna och printar sedan ut den för att sedan måla på bilden med tex akvarell. 


Momenten fram till en färdig bild kan vara väldigt många, tillvägagångssättet är inte förutbestämt, jag har inte någon vision som jag sedan försöker eftersträva utan gör val på vägen som jag inte har någon aning om vart de leder mig. Ibland känns valen självklara och tydliga men sen tappar jag kontakten med någon slags objektivitet och låter det få vara så. Det viktiga är att göra val, att inte fastna i en känsla av att valen avgör om det ska komma att bli ett mästerverk eller inte. 


Kanske är verket plötsligen en färdig bild som visas upp på en utställning. Kanske fortsätter bilden att bli till efter att den en gång blivit ”klar”. De kanske är färdiga i varje stadie, eller så är de alltid ofärdiga. Jag vet inte det själv. Fast ibland vet jag det, i en kort sekund… sen ändrar jag mig igen.

Med nyfikenheten som drivkraft använder sig Nino Ramsby av sitt konstnärskap för att förstå mer om livet, sig själv och andra. 



I det renodlade måleriet har Nino två huvudspår. Det abstrakta, där han inte har någon bestämd vision kring bilden och det föreställande, där han oftast tolkar ett redan befintligt motiv.



Det pågår ständigt ett utforskande av olika sorters material, hur de samverkar och vilka förnimmelser de kan väcka. Kombinationer av färger, glans och textur blir till slut ett bygge, ett verk.



En stor del av arbetet handlar om att med sensitiv lyhördhet navigera sig fram till ett för honom så okonstlat måleriskt uttryck som möjligt. En process som stundvis kan upplevas som flygande lätt, men rätt som det är känns helt omöjlig. Att skapa ett ting, en bild, eller en låt, får honom att känna möjlighetskänsla och hopp om att det går att påverka sitt liv och den värld vi lever i. 



Ramsbys måleri kan kännas igen i hans musik, där form- och färgkombinationer blir de harmonivärldar han placerar sina melodier i. Det berörande oförställda i hans röst har likheter med bildernas uttrycksfulla enkelhet.

Nino Ramsby föddes 1972 i på Söder i Stockholm. Bildskapandet har pågått sedan han var liten. Efter konstskola (1990-91) och arbete som fotograf-assistent på Moderna Museet (1993-94) har han i 25 år arbetat som grafisk formgivare, illustratör och fotograf. Nino är även musiker och har sedan tidigt 90-tal släppt ett 20-tal skivor.



Ett verk kan ha sin början i ett fotografi och sedan med hjälp av datorns oändliga möjligheter bearbetas i olika lager, oftast med fotograferade strukturer, ibland ytor målade med akvarell eller olja. Bilden skrivs sedan ut på ett högklassigt akvarellpapper och med några få försiktiga penseldrag målar Nino sedan på bilden. 



Milsvida granskogar, i rummet ett fönster som skyddas från insyn och utsikt av en gardin, en park i en stad en kväll, där mörk realism får krocka med ett drömskt och poetiskt berättande. Det handlar om att välja att vara tillgänglig för de detaljer som finns runt omkring. Detta går som en röd tråd genom allt han gör och yttrar sig på olika sätt Det är ett mycket modigt förhållningssätt och krävande då man måste finnas till hands hela tiden, men det ger också mycket tillbaka ~ till Nino själv och till oss som får se.